Piloten van Air France zijn beducht voor de omvorming van dochterbedrijf Transavia tot een Europese lagekostenmaatschappij. Stakingen kunnen hard aankomen bij moederbedrijf Air France-KLM dat zijn toch al magere winstperspectief zien verdampen.

Air France verwacht dinsdag opnieuw zo’n zes op de tien vluchten te moeten laten vervallen. De staking, die maandag begon en een week kan gaan duren, belooft de grootste te worden sinds de fusie met het Nederlandse KLM in 2004.

Air France heeft nog geen oplossing in zicht in het conflict met zijn pilotenkorps over de te volgen koers in de komende jaren, zei topman Frédéric Gagey dinsdagochtend in een gesprek met de Franse radiozender Europe1. “Wij zijn nog in onderhandeling”, zei Gagey.

Tussen de 65 duizend en 70 duizend passagiers zijn tot dusver getroffen en de schade wordt geraamd op 10 tot 15 miljoen euro per dag. Topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM zei maandag dat als de staking doorgaat, de Franse poot van het bedrijf ondanks alle kostenbesparingen dit jaar toch weer in de verliezen kan duiken.

Piloten Air France bang voor Transavia

De piloten van Air France verzetten zich tegen nieuwe besparingsplannen. Moederbedrijf Air France-KLM wil de komende jaren stevig inzetten op groei bij budgetdochter Transavia, waar soberder arbeidsvoorwaarden gelden. Het eigen Europese netwerk, dat verliesgevend is, wordt naar verwachting verder gesaneerd.

Directeur Gagey van Air France benadrukte dat van een vervanging van Air France door Transavia geen sprake zal zijn. "Dat is niet het plan", zei hij. Air France mikt erop dit jaar operationeel quitte te draaien. De kans dat dit lukt, wordt door de staking steeds kleiner, aldus de topman.

Lees ook dit artikel op Z24: Transavia kan Ryanair en easyJet nog lang niet bijbenen

Zowel Air France-KLM als Lufthansa zucht onder de moordende concurrentie van prijsvechters op Europese vluchten, en die van met name Arabische branchegenoten op langere routes.

Analisten kritisch over Air France-KLM

Naast de stakende piloten kampt Air France-KLM op korte termijn met de onrust rond Rusland, de uitbraak van ebola in Afrika die het vliegverkeer negatief kunnen beïnvloeden. Meer structureel van aard is de overcapaciteit op transatlantische routes. Analisten van Rabobank besloten dinsdag om hun koersdoel voor het aandeel Air France-KLM flink bij te stellen, van 11 naar 9,50 euro.

Analist Frank Claassen houdt wel vast aan zijn hold-advies, zo liet hij dinsdag weten. De doelstellingen van het nieuwe strategische plan Perform 2020 zijn volgens hem logisch, maar niet eenvoudig te realiseren aangezien het luchtvaartconcern vaker met tegenslagen te maken krijgt.

Met de nieuwe koers, waarbij de rol van Transavia als prijsvechter binnen de groep wordt uitgebreid en verliesgevende activiteiten verder worden gesaneerd, wil Air France-KLM de kosten verder omlaag brengen. Maar details daarover ontbreken nog en moeten de komende maanden worden uitonderhandeld met de vakbonden, aldus Claassen.

Strategisch plan

Air France-KLM wil tot 2017 de winst exclusief afschrijvingen en reorganisatiekosten met 8 tot 10 procent per jaar opvoeren. Dat wordt volgens Claassen een hele klus, gezien de stevige concurrentie van prijsvechters als Ryanair en easyJet binnen Europa, en van Arabische maatschappijen als Emirates en Etihad daarbuiten.

De analist vindt dat Air France-KLM rijkelijk laat is met zijn aanval op de Europese prijsvechtersmarkt. Het besluit om de winstgevende onderhoudsdivisie verder op te tuigen valt wel in goede aarde. De geplande investeringen van 6,4 miljard euro in de komende drie jaar zijn wat hoger dan Rabobank had voorzien.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl